Vláda ČR na jednání dne 14. 7. 2014 schválila vládní plán financování Národního rozvojového programu mobility pro všechny na období 2016-2025 (č.j. 799/14).

Program směřuje k zajištění financí na bezbariérové trasy a přístupy ve městech a obcích, zejména u budov veřejných institucí a služeb. Hlavního cíle Programu mobility je dosahováno prostřednictvím strategických cílů, kterými jsou:

  • bezbariérová dostupnost služeb veřejné správy, zdravotních a sociálních služeb, pracovních a vzdělávacích příležitostí a možností kulturního vyžití,
  • zlepšení přístupu všech obyvatel k veřejné dopravě,
  • zvýšení kvality a bezbariérovosti komunikací pro chodce ve městech a obcích.

Přístupná dopravní infrastruktura je jednou ze základních podmínek pro zapojení osob se sníženou schopností pohybu a orientace do aktivního života společnosti. Zpřístupnění dopravní infrastruktury povede rovněž ke zvýšení ekonomických aktivit cílové skupiny. Povinnost odstraňovat překážky a bariéry bránící přístupnosti budov, dopravní sítě, dopravy a dalších vnitřních i venkovních zařízení, včetně škol, obytných budov, zdravotnických zařízení a pracovišť, vyplývá pro Českou republiku rovněž z ustanovení čl. 9 Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením.

Řada měst a obcí již v minulosti investovala do bezbariérových úprav budov veřejných institucí a služeb, a to v rámci Programu mobility, ze strukturálních fondů Evropské unie či z vlastních prostředků. Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, stanoví mimo jiné povinnost pro nové stavby i rekonstrukce pozemních komunikací a veřejného prostranství a staveb občanského vybavení v částech určených k užívání veřejností, splňovat podmínky bezbariérovosti. I přesto zůstává celá řada budov veřejných institucí a služeb nepřístupných. Jedná se zejména o budovy úřadů, škol, sociálních a zdravotních služeb, které byly postaveny v době, kdy povinnost zajistit bezbariérové užívání staveb nebyla uložena zákonem.

V České republice stále existuje značná potřeba investic do komplexního řešení svobodného pohybu obyvatelstva ve městech a obcích. Počet obyvatel, kteří mají sníženou schopnost pohybu či orientace, a to jak krátkodobě či dlouhodobě, je odhadován na 1/3 populace České republiky. Zahrnuje osoby s pohybovým, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením, osoby pokročilého věku, těhotné ženy, osoby doprovázející dítě v kočárku nebo dítě do tří let. Proto Program mobility podporuje zpřístupňování dopravy a odstraňování bariér v budovách veřejných institucí a služeb. Prostředky Programu mobility jsou uvolňovány převážně na realizaci ucelených bezbariérových tras.

Vládní výbor pro zdravotně postižené občany a Národní rada osob se zdravotním postižením ČR (dále jen „vyhlašovatelé“) vyhlásily dne 16. dubna 2002 Program zvyšování bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. Po vyhodnocení naplňování Programu a výsledků dosažených v roce 2002 se vyhlašovatelé rozhodli schválit a vyhlásit jeho aktualizované znění, změněn byl rovněž název programu na Národní rozvojový program mobility pro všechny (dále jen „Program mobility“).

Vzhledem ke skutečnosti, že potřeba podpory vytváření bezbariérového prostředí nadále pokračuje, byl v roce 2014 usnesením Vlády České republiky přijat nový Vládní plán financování, který zajišťuje financování programu na období 2016 – 2025. V této souvislosti byl rovněž aktualizován Program mobility, do kterého byly promítnuty požadavky a poznatky získané za dobu desetileté existence programu.

Více informací v příloze.