Fakultní nemocnice Plzeň díky dotaci EU postavila v lochotínském areálu nadzemní heliport s vyhřívanou a osvětlenou přistávací plochou. Navazuje bezprostředně na urgentní příjem (emergency) nemocnice, takže nejtěžší případy, které vrtulník Letecké záchranné služby přiváží, se dostanou okamžitě k ošetření. Heliport byl otevřen 14. 12. 2015.

Od ledna do listopadu 2015 přivezl vrtulník 337 pacientů. FN získala jeden z nejmodernějších a nejfunkčnějších nemocničních heliportů v ČR. Stavba stála cca 40 milionů korun, většinu hradila dotace.

Až dosud platilo, že vrtulník dosedl na pozemní přistávací plochu, kam musela přijet sanitka zdravotnické záchranné služby, pacienta naložit a přes areál nemocnice přejet několik set metrů k urgentnímu příjmu. Tam se pacient opět překládal a odvážel k lékařům. Nyní přistane vrtulník na ploše, která je ve výšce prvního podlaží. Pacient se převeze krátkým, třicetimetrovým koridorem přímo na zásahovou místnost, na detašované pracoviště emergency. Trvá to jen desítky vteřin.

V zásahové místnosti se lékaři rozhodnou o dalším postupu - vlastní urgentní příjem je vzdálený asi 25 metrů. Pokud bude třeba okamžitě grafické vyšetření, místnost s počítačovým tomografem CT je asi deset metrů, na druhou stranu je 15 metrů operační sál. Cesta pacienta od přistání vrtulníku k ošetření se tak zkrátila až o pět minut, a v případě těžkých stavů lékaři hrají o každou minutu.

Heliport tvoří třípodlažní stavba s masivní monolitickou deskou s průměrem 38 metrů. Deska stojí na vyztužených sloupech. Je vybavena sofistikovaným osvětlením, které umožní noční přistávání. Heliport je dimenzovaný pro stroje do hmotnosti 6,4 tuny. V Plzeňském a Karlovarském kraji létá Armáda ČR s vrtulníky Sokol.

Nové přistávací místo bude hlavním heliportem asi jen pět let. Nemocnice totiž postaví nový pavilon chirurgických oborů za 1,5 až dvě miliardy korun a zhruba v roce 2020 ho chce otevřít. Na střeše bude mít pavilon vlastní heliport, který se stane hlavním a dnešní nový heliport bude záložní.

Kategorie