Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZ ČR) svolalo dne 17. 4. 2014 poradu zástupců pražských nemocnic, zdravotnické záchranné služby (ZZS) a zástupců zdravotních pojišťoven s cílem co nejrychleji a ke spokojenosti pacientů zefektivnit systém příjmu klientů záchranné služby.

Tím nejrychlejším, co může MZ ČR pro pacienty udělat, je příkaz ministerstvem přímo řízeným nemocnicím, aby pacienta od ZZS přijalo vždy to zařízení, kam to má záchranka s akutním pacientem nejblíže. Zavedením tohoto pravidla do praxe byl pověřen náměstek ministra pro zdravotní péči Josef Vymazal, který dostal za MZ ČR celou problematiku urgentního příjmu na starost. Situaci je potřeba řešit také dlouhodobě, to znamená i podporu budování urgentních příjmů v nemocnicích, které ho dosud nemají, uvedl před jednáním ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.

Se systémem, ve kterém se o pacienta postará pokud možno nejbližší, nebo bezpodmínečně nejbližší ministerstvem přímo řízená nemocnice, souhlasili všichni účastníci jednání. Jsou možné výjimky, ale pouze v případech, kdy by nejbližší zařízení nebylo dostatečně vybaveno pro odbornou pomoc při konkrétní diagnóze. Pak lze požádat zdravotnickou záchrannou službu o přepravu pacienta do nejbližšího, pro ošetření dostatečně vybaveného zařízení.

Náměstek ministra pro zdravotní péči Josef Vymazal uvedl, že v řádech týdnů by měl být nemocnicím i záchranářům k dispozici plně aktualizovaný systém komunikace, ve kterém budou nemocnice sdílet informace o počtu volných akutních i specializovaných lůžek. Vzájemná komunikace je nesmírně důležitá. Urgentní pacient bude prvotně ošetřen v nejbližším dostupném zařízení a následně, třeba v časovém úseku několika hodin, může být převezen tam, kde mají to nejlepší vybavení a kapacitu pro jeho další léčbu.

Kategorie