Zákon o sociálních službách - vládní návrh

Od HaSIM E2, 18 Září, 2014

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR (PSP ČR) projednala dne 17. 9. 2014 ve 2. čtení vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/.

Cílem novely je upravit několik zásadních okruhů v oblasti sociálních služeb, které v současné době nejsou zcela vyhovující.
1. Nastavení transparentního financování sociálních služeb v návaznosti na přechod financování sociálních služeb na kraje. Současný stav nezaručuje dostatečnou ochranu a transparentnost systému financování sociálních služeb, především z důvodu každoročního přepočtu tzv. směrných čísel, podle kterých se stanoví výše dotace krajům. Úpravou dojde ke stabilizaci poměrů směrných čísel, zároveň dojde k větší provázanosti financování sociálních služeb na střednědobý plán rozvoje sociálních služeb kraje a tím k větší transparentnosti systému financování, který bude navázán na zjištěné potřeby obyvatel kraje. Návrh nové úpravy upravuje též další systémové otázky ohledně přechodu financování sociálních služeb a nastavení efektivnější spolupráce mezi všemi dotčenými aktéry (Ministerstvo práce a sociálních věcí, kraj, krajský úřad, obce a poskytovatelé sociálních služeb).

2. Úprava definice střednědobého plánu a sítě sociálních služeb. Z důvodu úpravy oblasti financování a jeho navázání na celý systém je nutné upravit vymezení pojmu „plán rozvoje sociálních služeb“ o některé podstatné aspekty, jež dosud nejsou v dané definici zachyceny a jejichž absence v praxi působí potíže. Dále je cílem, aby všem zúčastněným subjektům v systému sociálních služeb bylo známo, co je obsahem pojmu „síť sociálních služeb“ a aby v návaznosti na navrhované úpravy v části zákona týkající se působnosti bylo v plánu rozvoje sociálních služeb koncepčně vymezeno, jaké sociální služby jsou obsahem této sítě. Rovněž je účelem, aby kraje měly k dispozici všechny potřebné informace, které často nemohou bez součinnosti s obcemi ze své úrovně zjistit, a aby vzniklá/existující krajská síť sociálních služeb mohla odrážet také situaci na úrovni obce. Mění se též charakter národního dokumentu pro oblast sociálních služeb, který bude zpracováván Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR.

3. Smyslem navrhovaných změn je převod kompetence k výkonu inspekcí poskytování sociálních služeb, aby se Úřad práce České republiky vrátil ke svému původnímu poslání, kterým je realizace politiky zaměstnanosti. Agenda se převádí na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Cílem je zajištění jednotnosti systému a garance nezávislosti inspekcí poskytování sociálních služeb.

4. V právní úpravě kvalifikačních předpokladů sociálních pracovníků se navrhuje změna ustanovení § 110 odst. 4 zákona. Sociální práci by měli primárně vykonávat absolventi oborů zaměřených na sociální oblasti uvedené v § 110 odst. 4 písm. a) a b) zákona.

Historie:

  • Vláda předložila sněmovně návrh zákona 3. 7. 2014. Zástupce navrhovatele: MPSV ČR.
  • Návrh zákona rozeslán poslancům jako tisk 257/0 dne 3. 7. 2014. Předseda sněmovny projednání zákona doporučil 10. 7. 2014 a navrhl přikázat k projednání výborům: Výbor pro sociální politiku (VpSP).
  • 1. čtení proběhlo 17. 7. 2014 na 12. schůzi. Návrh zákona přikázán k projednání výborům (usnesení č. 382).
  • RV projednal návrh zákona a vydal 9. 9. 2014 usnesení doručené poslancům jako tisk 257/1 (doporučuje schválit).
  • VpSP projednal návrh zákona a vydal 10. 9. 2014 usnesení doručené poslancům jako tisk 257/2 (pozměňovací návrhy).
  • 2. čtení - Návrh zákona prošel obecnou rozpravou a podrobnou rozpravou 17. 9. 2014 na 17. schůzi.


 

Příloha zprávy